maandag 27 mei 2013

Ingezonden brief

Naar aanleiding van het artikel door Casper Horsch van 24 mei, schrijf ik deze brief. Het is verontrustend dat een op de vier leraren op de middelbare scholen de basisvaardigheden niet voldoende beheerst. Wat het nog erger maakt is dat zeven op de tien leraren geen feedback geven, hun lessen niet afstemmen op de klas en niet kijken of de leerlingen de stof snappen. Maar het idee om het Finse model in te voeren, lijkt mij een slecht plan. Als er nu al zoveel moeite moet worden gedaan om studenten te vinden die leraar willen worden, dan zal dat helemaal niet lukken als de eisen nog strenger worden. De studenten die dat niveau dan aankunnen, zullen eerder voor een beroep kiezen dat meer verdiend. Ik bedoel niet dat het allemaal om het geld draait, maar ik betwijfel zeer of veel studenten het zullen kiezen. Het is natuurlijk heel erg goed dat er dan alleen hoogopgeleide leraren voor de klas staan, maar zal er dan niet nog een groter leraren tekort komen? Dan is de cirkel weer rond, weer een leraren tekort, waardoor de leerlingen slecht opgeleid zijn.
Zou het niet beter helpen als er op scholen gepromoot wordt om leraar te worden? Er kan ook worden ingesteld dat iedere leerling verplicht een proefles moet volgen.
Bovendien, er wordt gezegd dat de leraren niet hoog genoeg zijn opgeleid. Betekent dit niet dat er dan misschien ook wat mis is met de (pabo)opleiding? Ze zouden kunnen beginnen met de basis, dus laten testen op rekenen en spelling. De personen die hier te laag op scoren, krijgen extra les of begeleiding voor dat vak. Zo worden die leraren toch goed opgeleid en kunnen zij dit op deze manier weer doorgeven aan de leerlingen.
In dit geval zal het aan de nieuwe generatie worden doorgegeven, en zal het leraren tekort uiteindelijk worden opgelost.

Helene Jeurgens, scholier

2 opmerkingen:

  1. Hoi Hélène!

    Je tekst zier er op het eerste oog nogal rommelig uit, omdat je geen allinea's hebt en niet echt een aanhef.

    - Je had eerst kunnen uitleggen wat het 'Fins model' was

    - De tekst heeft niet echt een indeling, je geeft een aantal argumenten en verder heb je niet echt een conclusie.

    Ik kan geen spelfouten vinden, en ook je zinnen zijn erg mooi. Dus qua uiterlijk zou ik nog alinea's invoeren, en dan zou je voortaan nog de tekst wat beter/anders kunnen indelen.

    Verder een hele goede tekst, en je hebt je punt goed duidelijk gemaakt

    xx Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey hélène,

    het eerste wat mij opvalt dat het een lap tekst is die niet uitnodigt om te lezen.

    de titel van het artikel dient vermeldt te worden.

    pado bestaat niet volgens mij. Dat is van vroeger. Nu is het mbo ;)

    je geeft alleen argumenten meer niet. Dit klopt niet met de opbouw van een ingezonden brief zoals je dient te hebben.

    voor de rest weet ik niet echt iets.

    BeantwoordenVerwijderen