zondag 7 oktober 2012

Baggerweek van de 3e klassen

Baggerweek, leuk of bagger??

Van 24 september tot en met 28 september was het weer baggerweek voor alle 3e klassers! Voor enkelen was het de 2e keer, maar voor bijna iedereen de eerste keer. Zo ook voor mij.

Bagger??


Bagger is een werkweek voor alle 3e klassen. We gingen een week lang elke dag op de fiets of met de auto naar Schoonrewoerd bij de wiel van Bassa, om proefjes uit te voeren en posters te maken. We werden op de boerderij hartelijk ontvangen door boer Scherpenzeel. Er waren 5 groepen, A tot en met E. Die waren weer onderverdeeld in kleine groepjes van 4 of 5 personen. Ik zat met 3 anderen in een groepje, met Eltjo, Coen en Bart, we waren groep C7.

Activiteiten


Elke dag begonnen we om 9 uur, we gingen naar de tafel van een van de 5 activiteiten: Tekenen, Biologische waterkwaliteit, Fruit, Geologie en Chemische waterkwaliteit. We hadden van te voren te horen gekregen wat je welke dag ging doen. Als je het niet meer wist kon je ook op het schema kijken. Dit was mijn schema:

Dag 1 Fruit
We gingen met heel de groep op de fiets langs verschillende fruittelers. We keken hoeveel appels er ongeveer in 1 boom hingen en hoeveel er op bijvoorbeeld 10 hectare hing. We vergeleken de appelboomgaarden om te kijken welke het meeste opbracht. Onze lerares vertelde ons ook wat over appels en peren. Vervolgens gingen we terug om de poster te maken. We kregen boekjes en stencils om informatie uit te halen. Ik vond dit niet zo een leuke opdracht, omdat we alle informatie voor op de poster uit de boekjes moesten halen en we het proefje over hoeveel appels er in bomen hangen, er niet voor gebruikten. 

Dag 2 Geologie
Bij geologie gingen we op de fiets naar een koeienboerderij om grondboringen doen in het weiland, om te kijken welke grondsoorten er in een kom en in een stroomrug zitten. Vervolgens gingen we de dijk opmeten. Helaas moesten we wachten, omdat er niet genoeg materiaal was. Daardoor konden we pas als laatste aan de poster beginnen en hadden we minder tijd. Ik vond deze dag erg leuk, omdat we fysiek veel deden, in tegenstelling tot de vorige dag.

Dag 3 Tekenen
Tekenen vond ik de leukste activiteit van de hele week. We gingen eerst naar de boerderij waar we de vorige dag ook waren geweest. Daar gingen we elementen natekenen: Vuur, Water, Aarde en Lucht. Ik tekende een koe (aarde), een hond (aarde) en een grasspriet waar een regendruppel van af viel (aarde, lucht en water). Toen we terug gingen naar de boerderij van boer Scherpenzeel, maakten we een groot schilderij met ons groepje. We verwerkten verschillende schetsen erin, mijn koe en grasspriet met water, Coen's lamp, Eltjo's brievenbus en hek en Bart's emmer. Ik vond dit zo een leuke opdracht omdat het anders dan een poster maken was en we bij de dieren konden zijn.

Dag 4 Biologische waterkwaliteit
Deze dag gingen we weer op pad. We verdeelde ons groepje in 2'en om beestjes te gaan vangen. Bart en ik gingen naar een sloot naast een weiland om beestjes uit het water te vissen en Coen en Eltjo gingen naar een sloot naast een maisveld. Na een uurtje kwamen we weer terug en gingen de waterdiertjes determineren. We maakten weer een poster met behulp van de resultaten. Ik vond dit een leuke dag en had veel van geleerd, omdat ik nieuwe beestjes leerde kennen en we in ons eentje op pad mochten, in plaats van met de hele groep.

Dag 5 Chemische waterkwaliteit
Het was weer de laatste dag en iedereen was wat moe. We gingen naar dezelfde sloot bij de wei als de vorige dag en de wiel. We haalde er water uit om te onderzoeken. Zoals elke dag maakte we er een poster van. Ik vond deze dag leuk, omdat iedereen een taak had, want we onderzochten elk afzonderlijk een factor van het water.

Na bagger


De maandag na de baggerweek, maakte elk groepje 1 net poster. Dit deden we door 1 van de oude posters, wij hadden Biologische waterkwaliteit, te verbeteren. De leraar vertelde ons wat er niet goed was en we versierde hem. 's Avonds kwamen de ouders om te stemmen op de posters. Helaas zat ons groepje niet bij de winnaars. 

Slot


Ik vond bagger heel erg leuk, maar was aan het eind toch wel blij dat het afgelopen was. Het poster maken was elke dag hetzelfde, dus dat vond ik wat saai worden. Het was gezellig om samen te werken en ik hoop dat iedereen het een leuke week vond.





2 opmerkingen:

  1. Een hele duidelijke tekst met goede opbouwing. Je hebt goed gebruikt gemaakt van kopjes en je tekst is overzichtelijk. Je tekst is geschreven voor de goede doelgroep en je hebt ook genoeg woorden

    Je tekst heeft voor zover ik zie geen spelfouten en /of zinsbouwfouten.
    Je hebt je mening aan het einde van elke alinea gegeven en ook goed onderbouwt. Het enige wat je verder had kunnen uitwerken is je slot ,dat is een beetje kort. Eigenlijk is het dus gewoon een goede tekst!

    Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede tekst.
    Goed duidelijk
    Mooi design
    Duidelijke tussenkopjes

    dit zijn mijn verbeterpunten:

    Schoonrewoerd bij de wiel van Bassa. het vz is niet goed

    Elke dag begonnen we om 9 uur, we de komma moet een punt zijn

    grondsoorten er in een kom en in een stroomrug zitten. weten ouders wat een kom en wat een stroomrug is?

    Vuur, Water, Aarde en Lucht. hier geen hoofdletters gebruiken

    omdat het anders dan een poster maken was. Dit is geen goede zin

    gingen de waterdiertjes determineren. hoe ging je ze detimineren

    had veel van geleerd. het woordje er ontbreekt

    Het was weer de laatste dag. Waarom weer?

    maakte we. pv klopt niet

    plaats van de bijzin klopt niet

    maar was aan het eind toch wel blij dat het afgelopen was. geen goede zin












    BeantwoordenVerwijderen