woensdag 1 oktober 2014

Betoog: Leerlingen moeten zelf hun docenten kunnen uitzoeken

Een perfecte leeromgeving, hoge cijfers en een fijne sfeer. Is dat niet wat iedereen op school zou willen? Daarom zouden leerlingen zelf hun docenten moeten kunnen uitzoeken.

De prestaties van veel leerlingen zullen vooruit gaan als ze hun eigen leraar kunnen kiezen. Leraren geven nu vaak les op een manier die niet past bij de leerling en als gevolg daarvan letten leerlingen niet op en begrijpen ze de stof niet meer. De lessen zijn dan saai en duren erg lang, sommige leerlingen zullen daardoor gaan spijbelen. Als ze hun leraren kunnen kiezen, zullen ze voor een leraar gaan die les geeft op de manier die wel bij ze past. Een leraar die hun aandacht bij de les houdt en daardoor stijgen hun prestaties aanzienlijk. De lessen zijn leuk, dus spijbelen zal dan ook niet meer aan de orde zijn.

Naast de verbeterde leerprestaties, is het natuurlijk ook veel leuker voor de leerling. School wordt niet leuk gevonden door leerlingen, maar als ze hun eigen leraren kiezen, krijgen ze een betere sfeer in de klas. Hierdoor gaan leerlingen niet met tegenzin naar school.

Niet alleen de leerlingen hebben hier profijt van, de leraren zullen ook meer plezier in hun werk krijgen. Ze krijgen gemotiveerdere leerlingen, waardoor er meer rust is in de klas. Leraren zullen hierdoor minder snel overspannen worden en dus gezonder zijn. Dit is tegelijkertijd ook goed voor de school, zieke leraren kost ze geld, zonder dat er arbeid geleverd wordt.

Op het moment is dus niemand tevreden over het systeem, leraren niet en leerlingen niet. Leraren hebben namelijk geen plezier in hun werk en leerlingen niet in school.

Scholen zouden dus dit nieuwe systeem moeten invoeren, omdat de prestaties vooruit gaan, de sfeer beter is voor de leerlingen, de leraren niet ziek worden en momenteel niemand tevreden is.

4 opmerkingen:

  1. Hi Helene,

    Je hebt een goed betoog geschreven.

    Je inleiding begint wel gelijk met een drogreden, ik weet niet of ik dat wel zou doen. Want weet je wel zeker dat als een leerling zelf zijn leraar kiest dat op hoge cijfers levert? Misschien heeft een leerling wel voor een leraar gekozen die bijna niks in een les uitvoert, omdat de leerling dat 'chil' vindt, kiest hij daarom voor zo'n leraar.

    Je tweede alinea begin je goed met goede argumenten en voorbeelden, maar daarna gebruik je een drogreden namelijk: 'Als ze hun leraren kunnen kiezen, zullen ze voor een leraar gaan die les geeft op de manier die wel bij ze past. Een leraar die hun aandacht bij de les houdt en daardoor stijgen hun prestaties aanzienlijk. De lessen zijn leuk, dus spijbelen zal dan ook niet meer aan de orde zijn.' Je gebruikt hier een onjuiste oorzaak-gevolgrelatie.

    Je derde en vierde alinea heb je goed beargumenteerd, maar bij de vijfde alinea maak je gebruik van een overhaaste generalisatie, misschien zijn er wel leerlingen en leraren die nu tevreden zijn.

    Je sluit je betoog goed af, en je hebt ondanks een paar drogredenen je standpunt goed naar voren weten te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sara,

      Dankjewel voor je reactie!

      Je hebt meer drogredenen gevonden dan ik er eigenlijk in wilde stoppen, maar je hebt gelijk!

      Naast de verbeterde leerprestaties, is het natuurlijk ook veel leuker voor de leerling. School wordt niet leuk gevonden door leerlingen, maar als ze hun eigen leraren kiezen, krijgen ze een betere sfeer in de klas. Hierdoor gaan leerlingen niet met tegenzin naar school.
      Deze had je niet gevonden, hier had ik een cirkelredenering, mijn andere was de vijfde alinea met de overhaaste generalisatie!

      Groetjes Helene

      Verwijderen
  2. Hallo Helene,

    Je betoog ziet er weer goed uit. Je gebruikt goede duidelijke argumenten en ook je drogreden heb je geprobeerd goed te verstoppen. Wel heb je bedoeld of onbedoeld een paar keer een onjuist oorzakelijk verband.

    Zoals dat leerlingen goede cijfers halen als ze zelf hun leraren kunnen kiezen. En dat het spijbelen zal stoppen. Dit zijn dingen die van meer dingen afhangen dan alleen van de leraar.

    Volgens mij heb je ook een cirkelredenatie in je betoog staan. Namelijk het stuk dat niemand het leuk vind op school, en dan zeg je dat nog een keer in andere woorden.
    En dat is ook gelijk woorden in iemands mond leggen. Niemand vind het systeem goed dus jij vast ook niet.

    Ik heb dus drie drogredenen gevonden. Je stuk is overzichtelijk met een goede opmaak en goed gebruik van alinea's.

    Ga zo door,
    Lars

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lars,

      Dankjewel voor je reactie!

      Je hebt allebei de drogredenen gevonden, en net zoals Sara, heb je er dus nog een die ik zelf niet eens had gezien!

      Mijn drogredenen waren de cirkelredenering dat niemand het leuk vindt, en de woorden in de mond leggen, dat niemand het systeem goed vind.

      Groetjes Helene

      Verwijderen