maandag 10 november 2014

Betoog

Ga voor niveau met gescheiden lessen


Stelt u zich eens voor dat u in een klas zit met kinderen variërend van 5 jaar tot 16 jaar. Hoeveel van hen zouden op hun niveau kunnen presteren? Hoeveel zouden stoppen met werken? Hoeveel persoonlijke aandacht is er dan nog voor elk kind? Als laatste, hoe moet een leraar uitleggen voor de klas? Dit is waarom we gescheiden klassen hebben, in leeftijd, welteverstaan.
Probeert u zich nu dit voor te stellen, een klas waarin u ontmoedigt wordt te werken, omdat de meesten in niveau ver voorlopen. Of een klas waarin u juist geremd wordt, omdat u eigenlijk veel meer kan. Een klas waarin u uw talenten niet kunt tonen, kansen misloopt om naar het hoger onderwijs te kunnen of waar u constant afgeleid wordt. Dit klinkt niet erg ideaal, nietwaar? Toch is dit de realiteit van de hedendaagse klassen. De oplossing hiervoor is gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Hiermee wordt bedoelt dat alle lessen in jongensklassen en meisjesklassen worden gehouden. Uiteraard blijven de leeftijden ook gescheiden.

Tijdens de lessen zou het een groot voordeel zijn. Jongens kunnen bij alfa vakken worden ontmoedigd, omdat meisjes in het algemeen beter zijn in taal. Als ze zien dat alle meisjes veel hoger scoren dan zij, voelen ze zich slechter en stoppen ze met presteren. Daar tegen over staat dat jongens zich vaak vervelen tijdens beta vakken, omdat zij daar vaak beter in presteren dan meisjes. Ze kunnen dan niet verder, omdat ze qua niveau tegengehouden worden door meisjes. Bij de alfa vakken kunnen meisjes dan dus niet presteren. Als de lessen gescheiden zijn zullen de leerlingen zich niet meer met elkaar vergelijken en kunnen ze gewoon op hun eigen niveau presteren, leerlingen worden niet opgejaagd om verder te gaan als ze het niet begrijpen, maar worden ook niet tegengehouden waardoor ze zich vervelen. Het schoolniveau en prestaties van leerlingen zal aanzienlijk verbeteren.

Jongens lopen in ontwikkeling twee jaar achter op meisjes tussen hun twaalfde en zestiende. Hierdoor gedragen jongens zich anders dan meisjes en kunnen ze snel een stempel krijgen, denk aan ADHD. Vaak is dit onterecht, maar krijgen de jongens toch medicijnen en gaan zij door een stressvolle periode door alle doktersbezoeken, onderzoeken en het wachten op de uitslagen. Door gescheiden klassen te hanteren, kunnen we dit probleem voorkomen.
Daarnaast lopen jongens door hun achterstand op meisjes kansen mis in het hoger onderwijs. Tegenwoordig wordt het niveau voor het voortgezet onderwijs op jonge leeftijd geselecteerd. Jongens hebben dan nog niet kunnen presteren en missen dan kansen om naar een universiteit te kunnen gaan.

Jongens hebben een  hele andere aanpak nodig tijdens de lessen dan meisjes. Daar meisjes liever zelfstandig werken, hebben jongens behoefte aan structuur. Meisjes kunnen ook beter samenwerken met elkaar en jongens niet. In de lessen kunnen dan aan verschillende aspecten aandacht worden besteed, die bij meisjes lessen niet nodig zijn (uiteraard geldt dit ook andersom!).

Als laatste denken we ook aan de leraren. Er zitten dus ontzettend veel voordelen voor leerlingen aan gescheiden klassen, maar ook voor de leraar. Doordat jongens en meisjes dus zo verschillend zijn qua niveau en lesaanpak, is het voor de leraar lastig. Als ze een klas hebben met enkel jongens of enkel meisjes kunnen ze de les veel beter afstemmen op de leerlingen. Bij de jongens lessen kunnen ze meer begeleiden, terwijl ze bij lessen met meisjes meer zelfstandigheid kunnen geven. Bij de alfa vakken kan er in de jongens lessen wat langzamer worden gegaan en bij de beta vakken wat sneller. Leraren krijgen meer rust en hoeven niet aan veel verschillende niveau's in één klas uit te leggen.

Een vaak gehoord tegenargument is dat er een sociale achterstand komt, jongens en meisjes leren niet samen te werken en hebben daardoor geen respect meer voor elkaar. Dit zal niet gebeuren, omdat de scholen wel nog jongens en meisjes hebben, enkel de klassen niet. In pauzes zullen ze elkaar ontmoeten en tijdens buitenschoolse activiteiten, bijvoorbeeld sportclubs, komen jongens en meisjes elkaar gewoon tegen.

Jongens en meisjes moeten dus aparte lessen krijgen, omdat het een groot voordeel is voor de lessen, jongens achterlopen in ontwikkeling en daardoor snel stempels krijgen en kansen mislopen, jongens hebben een andere aanpak nodig dan meisjes en ook voor de leraren geeft het veel voordelen en rust. Een sociale achterstand zal er niet komen, omdat jongens en meisjes elkaar nog vaak genoeg zien buiten de lessen om.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten